Hvad kan forårsage at jeg har vand i kroppen?

Der er en del faktorer, der spiller ind. Her opsætter jeg dem, som du selv kan gøre noget ved, som ikke kræver lægens tilsyn. Men som sagtens kan anvendes ved siden af lægelig assistance. Da der ikke er noget skadeligt eller sygdomsprovokerende i de ting, jeg foreslår du kan gøre ved dit vand i kroppen.

Kig på din kost!

✿ Spiser du meget brød generelt, hvidt brød og stivelse som hvide ris og pasta?

➧Det kan sagtens give vand i kroppen, altså væskeophobninger, typisk synligt og mærkbart i fingre, omkring knæene, anklerne og din mave som oppustes.

Din mave kan godt være oppustet nærmest hele tiden, uden at føles sådan, hvis du dagligt spiser meget af den raffinerede stivelse.

Det vil du kunne se, hvis du droppede for eksempel alt brød en uge eller 14 dage og så spiste brød igen på fuld skrald i en til to dage – hvis det er det, der laver ravagen!

➧Prøv at skifte risene ud eller supplere dem med blomkålsris, grove ris og grove pasta – men tilfør generelt flere grøntsager! Især de grønne. Det gavner dig kun på alle mulige måder. De giver dig vitalitet, langsommere ældning. De er positive og støttende for leveren, for din hud, for dit hormonsystem.

Du kan for eksempel søge inspiration i Stenalderkost hos Katrine Thuborg.

 

➧➧Opskrift på et næsten ægte Low carb brød: 1 dl kokosmel, 1 dl mandelmel, 2 æg, 2 dl groft spelt, 2 dl græsk yoghurt, 1 stor tsk salt, 1 dl solsikkekerner, 1 dl sesamfør, 1 dl chiafrø, 1 dl hakkede græskarkerner og 2spsk fiberhusk (grove frøskaller),  2 tsk bagepulver. Alt blandes sammen, og lad det lige står i 10 minutter inden det puttes over i en form. Fibrene skal nå at suge væske.

Pensel brødet med olivenolie, inden du bager det ved 200 grader i ca. 30 minutter

 

✿ Spiser du for lidt kost, der støtter leveren i at afgifte?

➧Spis koriander, asparges, artiskok, persille, forårsløg. C – vitaminer, B- vitaminer og generelt grønne grøntsager. Især broccoli giver mange c-vitaminer.

 

✿ Spiser du for meget kost, der belaster leveren?

➧Slik og søde sager! Det ved vi jo og hører til hudløshed, men det er efterhånden ret veldokumenteret at for meget sukker, ikke er godt.

➧Det giver dig rygdeller, sammen med for mange hvide ris/pasta og frugt-kulhydrater og du kan få let brunlige plamager i ansigtet – især om sommeren er det tydeligt. Som viser at leveren ikke kan følge med.  – Får du det, så vil jeg altså kraftigt anbefale dig at trappe ned. Plus det kan give væskeophobninger.

✪ ✪ Der er også begyndt at dukke materiale op, i USA – fra de hollistiske læger – om at sukker nærer celledelingerne i forbindelse med kræft, på samme måde som det nærer væksten af candida svamp – som lever af hvide stivelseskulhydrater og sukker.

➧Så er der de hormonforstyrrende stoffer, de kunstige hormoner og de blødgørende stoffer i plastik – ftalater, parabener og p-piller, for at nævne de mest kendte.

Alle disse stoffer giver din lever ret overarbejde, og er tit noget kroppen ikke nemt kan komme af med, af sig selv. Det er derfor at Detox kure, er begyndt at komme mere og mere frem i søgelyset. Der skal nemlig en større indsats til.

 

✿ Får du drukket vand nok?

➧For lidt væske indtag, giver ophobninger i kroppen af giftstoffer, kemikalier, fedt og cellerne fungerer bare dårligere. Der skal vand ind for at få ”vand i kroppen” ud!

➧Drik 2 liter væske, primært vand om dagen.

Drikker du meget mindre? Så start for eksempel med at tage ét ekstra glas om dagen pr. uge, i 4-6 uger frem. På den måde kommer du til sidst op på 10 glas om dagen. Det svarer nogenlunde til 2 liter. Så får du nok væske, som er essentielt for at undgå vand i kroppen.

 

✿ Spiser du ensformigt?

➧Ensformig kost giver også vand i kroppen. Så varier dit pålæg, dine grøntsager, dit kød.

Lav supper, råkost, salater, grøntsags- og frugt smoothies eller juices, normal mad – som det er det for dig, spis salater og spis rugbrød eller knækbrød skiftende i løbet af en uge.

 

Kig på hvor meget du bevæger dig!

 

✿ Dyrk motion

➧ For lidt bevægelse, og stillesiddende arbejde, kan sagtens give væske, især, i benene. Men det kan stående arbejde også gøre, hvis dit lymfesystem og dit venøse tilbageløb ikke fungerer godt.

Men generelt siger man, at bevægelse drænerer dig for vand i kroppen, altså for det væske som (helt normalt) siver ud af cellerne, fordi muskelarbejdet stimulerer din naturlige lymfedrænage.

✿ Dyrk yoga

➧ Yoga er super godt til at balancere din krop og dit sind. Rette op på både fysiske og psykologiske ubalancer. På sigt over den længere bane. Og vejrtrækningerne, de er igen med til at stimulere dit lymfesystem, så du dræneres for vand i kroppen.

 

 

Kig på dit indre skrald – det emotionelle!

✿ Emotionel ophobning i dine celler

➧Den evige nedvurdering og kritik af dig selv, ligger som ”giftstoffer” i dine celler.

Slipper du mere og mere det, så slipper du meget vel både væske og fedt på din krop. Hvor end det sidder.

➧Lær at give slip på vreden og kritikken af dig selv – den giver nemlig også vrede på andre. Så jo mere du hidser dig op over andre, jo mere vrede og kritik af dig selv gemmer du på i dit indre! Den spejling hedder projicering, og er et almindelig kendt psykologisk begreb.

Link til emotional release og vredesbrev

 

✿ Dit lymfesystem skal støttes

➧Du kan hoppe uden bh mens du børster tænder og er alene på           toilettet – det sætter gang i dit lymfesystem!

➧Tørbørstninger om morgenen, med en blød badebørste.

➧Bindevævsmassage

➧Akupunktur som aktiverer dit lymfesystem

De fysiske påvirkning udefra er effektive og nyttige. De fjerne bare ikke årsagen. Men eftersom det er vigtigt at gøre noget, for at forhindre at dit væv bliver slapt, så er det en hurtig måde at komme i gang på!

 

✪✪ Tit er dine lår ikke helt så fede af fedt, som du tror. Det kan meget nemt være væske, der ligger og gør lårene større. Væske der ligger og gør huden slap og lårene bløde.

Der er også det “kemiske fedt”, som er de fedt depoter der indeholder og har ophobet affalds- og giftstoffer i sig, der gør huden og benene mindre pæne at se på –  vi er også ovre i de kunstige hormoner og de hormonforstyrrende stoffer.

Link til “Din Guide til at komme af med vand i kroppen”

 

Behandlinger der hjælper på Vand i kroppen

✿ Af behandlinger kan du vælge akupunktur og akupressur.

✿ Gå til en Kinesiolog eller en Alternativ Ernæringsekspert

De kan hjælpe dig med at analysere, hvad det er du ikke skal spise, eller spise meget lidt af. Kinesiologien giver meget direkte besked om hvad du kan tåle og ikke.

✿ Massage og bindevævsmassage

✿ Brug evt. støttende nylonstrømper – ikke decideret støttestrømper, de skal nemlig ordineres.

✿ Test for Hormonel ubalance. Det er ikke noget du bare skal antage, at du har. Men kosten i sig selv kan regulere det, og det giver ingen problemer. Det er mere for at få fundet ud af, om du skal have tilført specifikke hormoner og kosttilskud.

Læs eventuelt noget om Biosignature. Det er en metode der fortæller noget om hvorfor fedtet sætter sig, der hvor det gør, hvilke hormonelle ubalancer der forårsager det og hvilke ting du skal spise for at ændre på det.

Link til dine blog indlæg omkring emnet

 

NB! Jeg taler slet ikke her om følgerne af hjerteinsufficiens eller andre svære sygdomme. Men om de tilstande med vand i kroppen, som ikke kræver lægebehandling.

➸ Jeg tror jo på, at vi kan gøre ufattelig meget selv ved siden af. Ikke mindst ved at se på den mentale og psykiske/emotionelle tilstand i os.

Det kan du nemt gøre ved at se på Metamedicin´s og energimedicin´s antagelser om årsager til diverse sygdomme – og på den måde måske helt undgå medicinske behandlinger. Men det er et personligt valg…. Og er det slemt fat så skal lægen jo med. Det skylder vi os selv.

 

Kærlig hilsen

Gitte Gade

Slank nu Gitte Gade