Få brudt dine dårlige vaner – og skab plads til at spise sundt

En kombination af at afskaffe de usunde vaner og gøre de sunde mere attraktive, det er en effektiv sammensætning…

Hvordan gøres det?Sund mad - Junk

Jeg vil starte med at fortælle om hjernen, fordi i virkeligheden er det er den, der er omdrejningspunktet – udover de følelsesmæssige årsager til at vi spiser det vi gør.

Vores hjerne er et fantastisk væsen. Den er én stor genialitet!!
Måske bare ikke på ét område… Nemlig med hensyn til forandring.

✸ Vi er dybest set ikke gearet særlig godt til forandring. Reptilt, altså ur-instinktmæssigt, er vi sporet til at opfatte forandring som farligt.

✸ …. Og vores hjerne er sporet til hurtigt at huske og gemme på informationer, situationer og handinger. Automatisere dem så de nemmere og nemmere kan udføres, nærmest i blinde = uden energi og med mindst mulige kræfter. Hurtigt kunne genkende ting og situationer.

✸ Holde os væk fra fare og kunne flere ting på en gang. Tænk på alt der sker når vi kører bil.

Hjernen er ekspert i at generalisere og udelade ting, altså at udelade informationer. Vi ville blive sindsyge, hvis vi ikke kunne udelukke MAJORITETEN af de 11 millioner styk informationer der kommer til os i minuttet! Det er en overlevelses mekanisme, kunne man nærmest kalde det.

Informationer er sansninger fra kroppens celler, fra nervesystemet, og udefrakommende indtryk: Ord, lyde, ansigtsudtryk, smerte registrering, varme/kulde registrering, berøringer, vind i håret, instinktive sansninger og følelser – alle former for sansninger: visuelle, audiotive og kinæstetiske.

Vi kan bevidst forholde os til mellem 9-16 styk indtryk af gangen!! Det er ikke meget ud af de 11 millioner.
Men det er GODT at vi kan udelukke, for som sagt, så ville vi ikke kunne rumme dem alle på én gang hele tiden hvert minut.

Det er også derfor vi kan opfatte situationer så forskelligt. Det er ikke fordi det er en tumpe vi står overfor, fordi han eller hun ikke har oplevet eller set det samme. Det er vores filter der afgør hvilke informationer, der kommer igennem til os – hvad vi har fokus på.

Filter??Sund mad - Hjernens kompleksitet

Vi har en form for “indtryks sorterings central”… Det kalder man lidt mere tilgængeligt et filter. Som udelader indtryk, som generaliserer alle indtryk og som fortolker alle indtryk vi oplever – inden de ryger på lager.

Det betyder at vi ser og opfatter verden, andre mennesker og alle handlinger, udfra det filter og det vi har fokus på.

Man kunne sige at vi ser og opfatter verden igennem et par unikke briller, hver især, de briller repræsenterer vores overbevisninger om os selv og livet. Er livet hårdt eller er det en dans på solen, for eksempel.

Det sammen gælder for sund mad. Tror vi på at det er vigtigt, eller tror vi på at det er hysteri at gå meget op i emnet?! Det farver alle vores holdning i relation til emnet.

 

Tilbage til vanerne, hvorfor har de en magt over os!?

Fordi hjernen er konstrueret til at automatisere handlinger, og gemme dem på “harddisken” – underbevidstheden.

→ Når en handling er effektiv og virker fint for os, som for eksempel at spise sukker og junk når vi er trætte, fordi det giver hurtig energi. Så lagres det som “det er det vi gør for at kommer over trætheden”.Sund mad - Vanens magt

Den strategi er bare ubrugbar fordi sukker og junk er tomme kalorier, rent fyldstof og tilmed belastende, og derfor vil kroppen også hurtigt have mere mad, have mere energi og næring ind.

Vi er bare mere mætte  – tilmed i længere tid, når vi spiser sund mad, og vi får mere energi til rådighed. Hvis altså du får sovet nok.

★ Hvad er sund mad? Læs her: “Sådan holder du dig sund og velfungerende”

Men fordi blodsukkeret påvirkes så kraftigt når vi spiser sukker og junk, så virker det på kroppen som wauuu, det var godt nok meget energi der kom ind, det må vi have mere af – især hvis vi synes det smager godt.

Men det er virkelig ikke sund mad.

→ Vanerne har også magt over os, hvis vi spiser for at dulme ked-af-det-hed, som for eksempel efter et brud med kæresten.
Hvis vi har lært at få noget guf, når vi er kede af det, eller har smuglet mad ud af køkkenet og siddet og hygget os med os selv som børn, nede på værelset for os selv, så bliver det at spise mad til en lille “redningsaktion” for os.

Vi får det hyggeligere og kommer i bedre humør når vi spiser… Vi får det tilstandsskifte vi ønsker, vi vil nemlig helst have det godt hele tiden.

Det er lidt forenklede forklaringer, men det er principperne bag de emotionelle/følelsesmæssige tilknytninger til sukkeret eller andre ting vi bruger til at dulme følelser, og skifte tilstand.
Andre ting er rygning, alkohol, store mængder træning, hele tiden at blive stimuleret for eksempel med musik eller hele tiden lave noget, er andre former for at dulme og skifte tilstand – ikke ligge mærke til hvad vi føler.

 

Hvorfor spiser vi ikke bare naturligt sund mad – når det nu er så sundt?

Underligt nok er det virkelig svært for os, at mærke den negative påvirkning den næringsfattige mad har på vores krop – på kort sigt. Og når de langsigtede påvirkninger sætter ind, så tvivler vi på at det kan have noget med maden at gøre.. (Eller gamle traumer, chok og følelser som sorg og svigt – det er en anden historie).

Det er min opfattelse at det er en sansning vi negligerer, en sansning vi ikke er trænede i at gøre.

Vi burde jo have en tydelig “nægter” i os der sagde: “Næ tak, det der, det gav forstoppelse sidst. Det der giver allergi. Det der er der for mange giftstoffer i. Det der gør at bakteriekulSund mad - Hvorfor er det ikke en smal sag at spise grønt og sundt?turen i tarmene dør og tarmsafterne ikke fordøjer maden godt nok…. og så videre, og så videre.

Men det er kun få mennesker, der er ledet af den sansning… Den sansning kan dog opøves… og vi kan lære at se og mærke konsekvenserne, langt før end det kommer til udtryk som sygdomme i os.

 

Er det så overhovedet muligt at ændre vanerne permanent?

Ja, men det kæver bare andre værktøjer end viljestyrken.

➽ Det er min fulde overbevisning og ikke mindst min erfaring, at den permanente ændring indtræder, når du ændre på vanerne, der hvor de har deres ophav!!

Hvilket er nede i underbevidstheden. Så der skal du enten være en haj til selvhjælpeteknikker, så du selv kan arbejde dem væk, eller også skal du have noget hjælp udefra!

Før jeg tæsker videre i det, så har jeg alligevel sat et “regelsæt” op til dig du kan følge:

Hvad får vanerne kørt ind:

  • Erkend at du har et problem og et ønske om forandring
  • Sæt dig op til at nu skal der ske en forandring
  • Tænk de situationer, hvor forandringerne skal ske, igennem. Så du er klædt på til at handle anderledes
  • Beslut dig for, hvad det præcist er, du skal gøre anderledes
  • Stands dig selv i at gøre det du vil stoppe med, så tit du kan
  • Små skridt, ikke være hård ved dig selv, accepter at det tager tid.
  • Vær taknemlig for de forandringer du rent faktisk gør
  • Ros dig selv…

Hvad får dig væk fra dem igen?

  • At du er for kritisk over for dig selv i forandringsfasen
  • At du mister fokus
  • At du bliver presset i en eller flere situationer
  • Når vi skal “træde ved siden af” i sociale sammenhænge – gøre noget anderledes end flokken. Eller handle anderledes end vi plejer i familie- og venskabsmæssige sammenhænge
  • At vanen bare helt automatisk får dig til at gøre hvad du plejer

Det kan være svære sabotører at håndtere selv.

Dog kan du sagtens være tilfreds med at lave lidt om på livet, i små skridt og i et langsomt tempo, med mange forsøg, før end det brænder igennem.

Men står du med nogle rigtig dumme vaner, der virkelig ikke virker godt for dig, og du samtidig har let ved at give op. Bliver endnu mere ked af det dig selv og din slappe rygrad, så din indre kritiker ditcher dig, så er det måske en god løsning at få ændret dine dårlige vaner via hjælp!?

Mange må sande at det et hulens svært at ændre på spisevaner, og vi går årevis rundt og prøver selv – uden helt at opnå det resultat de drømmer om…. og det er der intet galt med. Udover at det kan være meget frustrerende og gøre os kede af det, og ødelægge vores tiltro til os selv.

Det kan bare være en svær overgang at sige til sig selv: “Det her må jeg have hjælp til”.

Mange er måske også uvidende om, at der nogle der ligefrem arbejder med det som speciale! Andre tænker måske at det er lidt overdrevet at søge hjælp?! Det burde man jo godt kunne selv…

Men det kan vi bare ikke altid.

Det vigtigt at forstå, at vi kan ikke forvente at viden og erkendelse, er dét der skal til for at forandringerne indtræffer. Det kan ske, men så er det erkendelser der ligger på chok-niveau, hvor det HELT store billede går op for os… Det aktiverer kræfter vi tit ikke kender til.

Vi er generelt ikke bevidste om, hvor styrede vi er af de automatiserede mekanismer i os. Men heller ikke hvor meget vi har at gøre godt med. Vi har LANGT flere ressourcer til rådighed end vi er klar over ..

… De ressourcer de kommer også frem i dig, hvis du vælger at få professionel hjælp.

Du er meget velkommen til at kontakte mig, til en uforpligtende snak, og få svar på hvordan jeg kan hjælpe dig. Du kan smsé mig eller ringe til mig på: 26 23 57 51

Det kan være jeg har travlt, men vi finder tid!

 

Kærlig hilsen Gitte Gade

Gitte Gade