Serotonin “vejen” – hvordan det?Serotonin - via frugt

➽ Start med at købe dig en køkkenmaskine af den slags, der kan lave frugt og grøntsagsjuices…

Det er en kæmpe hjælp til dit system, hvis du spiser eller drikker frugt de første 4 timer efter du er stået op!

Hvorfor? Og Hvordan?

Din hjerne skal bruge serotonin, blandt andet, for at du føler lykke, glæde, ro og behagelighed. Serotonin er et stof, der kaldes et signalstof. Et signalstof er et stof, der får nervebanerne til at overføre impulser fra den ene nerve til den anden. Det signalstof er helt utroligt vigtigt for at vi kan føle os glade og tilfredse. Og blandt andet det stof, der er mangler mængder af, når man er deprimeret og melankolsk for eksempel.

Når hjernen skal danne serotonin, så skal den bruge proteinholdige måltider – ved godt det ikke er frugt eller grøntsager! Men det sammenhængen kommer lige om lidt

Fordi med kød, æg eller fjerkræ kommer der en aminosyre, som hedder Tryptofan! Og den bruges til at danne serotonin. Både hjerne og krop kan danne serotonin, men hjernen er selektiv! Og kan kun anvende det serotonin den selv producerer.

Men både hjernen og krop lagrer Tryptofan. Så for at få mere Tryptofan op til hjernen, så den selv kan danne mere Serotonin – “Lykkehormon”, så skal der spises eller drikkes frugt!!

Fordi det Tryptofan der ligger lagret i kroppen, det transporteres op til hjernen via blodsukkeret!! OG nu skal du ikke tænke i vingummier!! Smiler

Det er nu der skal frugt på banen… Fordi det medfører en stille og rolig stigning af blodsukkeret! Og dermed kan din hjerne forsyne sig med Tryptofan fra din krop, og danne det smukke lykkehormon serotonin.

 

Du kan også stimulere din hjerne på andre ikke spisende måder

Meditation, yoga og terapi er fantastiske måder at få ro og livsglæde ind i dit liv på. Selvcenterering – ikke på den selvfede måde – men på den måde, at du mærker dig selv, din kraft, dine ressourcer og dine hjertevalg meget bedre på.

Roen og ventileringen meditationerne giver, slapper hele dit nervesystem af. Og det vil du gerne have, fordi du for det første mindsker alle stress fornemmelser. Og fordi du bedre kan tabe dig, hvis nerverne er i ro.

Kan du ikke kan finde ro i dig til at meditere eller gider yoga, så kan du række ud efter anden hjælp.For eksempel at få bearbejdet det, der er årsag til din indre uro, dine udfordringer, og årsager til at du ikke lever som du allerhelst vil!

Fordi negative tanker hæmmer serotonin produktionene. Det kan næsten helt dræbe serotoninens effekt.

Det gør alt for lille søvn også, det nedsætter produktionen af hormonet. Så den mentale tilstand har helt utroligt meget at sige i forhold til vores serotonintilstand. Og at leve efter hjertets kalden, det er en fantastisk måde at gøre dig selv lykkelig på – OG holde dit serotonin-niveau højt!

Hvorfor vente på at livet forandre sig af sig selv? Når du véd, at der skal forandring til, for at der kommer andre resultater – end der plejer?

Der er et nyhedbrev der omhandler hjertete vej. Klik på linket herunder for at komme ind til det 🙂

http://us6.campaign-archive1.com/?u=49d6f0d6a69f8c304f2674275&id=5be8e7c776