Selvsabotage er saboterende mønstre, der er styret af “saboterende” indre dele

Det her blog indlæg om selvsabotage, har jeg virkelig glædet mig til at skulle udgive, for jeg tror at det vil give så meget mening for dig, om hvorfor det kan være så utroligt svært med det vægttab!

Let´s begin …

Saboterende mønstre dækker over at der er en del af dig, der saboterer dine ønsker og mål

Med dit bevidste sind kreerer du ønsker, drømme og mål for dit liv, og når de ikke udleves, er det fordi der er noget der bremser dig. Det er indre saboterende mønstre, der “har den opgave”. Faktisk tit som en passe-på-dig-mekanisme, hvor paradoksalt det end må lyde.
…. Men når vi taler om mønstre, så taler vi om underbevidstheden, følelser, tanker og overbevisninger du har i dig.

Saboterende følelser som

✣ Ikke god nok

✣ Tør ikke / kan ikke

✣ Protest

✣ Udskydelse

✣ Opgivelse

✣ Afmagt

✣ Overvældelse

✣ Frygt

✣ Magelighed/dovenskab – bag det her ligger der typisk en form for frygt eller vrede

 

Der er ikke rigtig nogen forskel på, om det drejer sig om vægttab eller resten af livet. Mønstrene hæfter sig blot på bestemte livsområder, og kan sagtens sprede sig ud over flere livsområder …

Det er også forskellen på at opnå succes i livet og ikke at opnå succes. Om ting lykkes for dig i høj grad eller ikke rigtigt.

Men når du for eksempel igen og igen udskyder at slippe chokoladen, så kan det skyldes at noget i dig slet ikke vil!

Eller at en del af dig overhovedet ikke tror på, at det kan lade sig gøre.

Eller at en del af dig føler, at du mister så meget livsglæde, at den del nægter at give slip på trangen. Selvom dit oprigtige ønske er at slippe det! Det er så 2 modstridende indre dele af dig, der kappes om at vinde.

… Og de her mønstre, de indre dele overruler konstant dine ”fornufts ønsker”

De har en helt anden agenda end at blive smuk og slank, eller at opnå succes med whatever. De vil gøre som de altid har gjort, fordi det på et tidspunkt blev til en overbevisning om at på dén måde fik du det hurtigst muligt godt. Eller fik mindst ballade, mest omsorg, mindst svigt, på den måde var det nemmest at være dig og så videre.

Selvsabotage er ofte Protest

Ofte ligger der en gammel protest mod dine forældre i selvsabotage. Så selvsabotagen er en kontinuerlig indre, ubevidst kamp imod dine forældre.

Som udspiller sig i dit sind og holder dig fast i gamle mønstre.

Men Emotional Eating er også at genskabe følelsen af at være elsket. Det at chokolade cookies eller cola for eksempel bare smager SÅ godt, kan være fordi at du altid havde en dejlig, dejlig stund med hele familien, din far eller bedsteforældre eller hyggeture med din mor, når du fik cookies eller i hyggede med en tår cola.

Så set-uppet i dit sind er at du genhusker gode minder og genhusker følelsen af at have nærværd, opmærksomhed, tryghed og din omsorgsgivers kærlighed, ved at spise dit og dat. Noget vi mennesker hele tiden søger at mærke i vores liv.

Og derfor kan du ikke undvære cookies eller cola for eksempel.

⇝ ⇝ Det fede er at du kan nøjes med at genhuske ”den gode stemning” og kærligheden, UDEN noget i munden.

Det er nemlig muligt at skille tingene ad. Så din trang til lækkerierne ikke styrer dig, og du genhusker kærligheden UDEN mad og guf triggerne.

– Og det er endda ikke en svær opgave. Man skal selvfølgelig bare vide hvordan det gøres.

Det samme med paradokset i dig om at ville og ikke vil på sammen tid

Du vil for eksempel gerne stoppe med at ryge. Men samtidig vil du faktisk overhovedet ikke.
Der er for mange ”fordele” i at blive ved, som dit underbevidste husker dig på, og så bliver det umuligt at slippe den vane.

Det kunne også være kage eller din kæmpe store sandwich og varme kakao til frokost. Eller flæskestegssandwich og sodavand. Burgeren frem for salaten.

Her kommer udskyderen tit på banen … Ahhh det kan jo bare stoppe i morgen.

Eller jeg er virkelig sulten og det smager jo bare så godt, og det er vel egentlig heller ikke lige det her, der er problemet… og din hjerne finder så en anden ting der er problemet.

På den måde du bluffer dig selv ubevidst. Men det er såmænd helt ok, vi gør det alle, og det er noget der kan ændres.
Terapi kan gå ind og skille tingene ad og få dig til at slippe den modstand, der er mod at ændre på hvad du spiser.

Opgivelse som selvsabotage

Opgivelsen er også en kæmpe stor forhindring for at du opnår succes med ting. Den der afmagt der opstår når der opleves modgang eller modstand, dét er en stor sabotør.
Samtidigt som det er det, at du måske allerede opgiver på forhånd. Måske er det slet, slet heller ikke rart at presse dig selv? Det gør dig ked af det.

Måske samler du på ”smerte” husker på alle de dumme mange gange hvor ting ”er gået galt”.

Det får dig typisk til at holde dig fra udfordringer, en kur for eksempel eller en livsstilsændring, eller at søge hjælp hos sådan en som mig, for det er for utrygt. Du ved ikke om det lykkes, og trangen til at opgive eller udskyde projektet er hurtigt på banen. Hvilket forhindre dig at gøre noget, eller hurtigt stoppe når det føles svært.

Protest mod dig selv

Du kan også have en direkte protest mod dig selv. Altså dig selv som autoriteten. Så når du beslutter dig for at slutte med det hvide brøde og de lækre boller, så spiser du pludselig meget mere af det. Trangen og lysten bliver større og mere intens … Dit sind siger ”Fu*k dig, overhjerne” jeg bestemmer selv! Selvom det er dig selv der bestemmer ….

Proppe i hovedet hele tiden

Det gælder også for det fænomen at ”proppe i hovedet” hele tiden, spise på kedsomhed, rastløshed og indre uro. Her kan der ligge et behov for oral stimuli, at have noget i munden ret tit, for at bringe ro i systemet eller for at holde noget ud, dulme en rastløshed.

Husk på at du kan føle dig overordentligt velfungerende som menneske, på trods af de her ting!

Du kan sagtens have styr på moderskabet, jobbet og dig selv.

For dig opleves det måske bare som en utrolig irriterende ting, at du ikke kan lade være med at spise mandler i lange baner og lige tage et par ekstra omgange tappas. Eller et par ekstra glas rødvin, fordi det er skide hyggeligt!

Det behøver ikke dække over en direkte dysfunktion! Men det er stadig følelserne og vanerne der styrer dig.

Det kan det så snildt også være, en dysfunktion altså, og det kan være overordentligt ubevidst.
Men i princippet er det ligegyldigt. Terapien former sig efter hvad årsagen nu er i dig, og hver enkelt klient. Uden at årsagen måske endda kommer frem. Vi arbejder med konsekvenserne af ”de styrende mønstre” i dig.

Jeg har mange stærke kvinder, som er ledere på job og matron derhjemme. Som bare er rasende over at de har det vægt problem. Og jeg har stærke kvinder, der er utrolig sårbare i bestemt situationer. Alle får virkelig ryddet op i deres følelsesliv. Bliver endnu stærkere, friere, mere sig selv, gladere, kommer fri af deres selvkritik og selvhad. Føler sig endnu mere som kvinder og smukke feminine væsner.

Alle vækster uanset hvad udgangspunktet er!

Spise ukontrolleret

At spise ukontrolleret er meget ofte en ekstra fortrængnings indsats dit hjerne sætter i gang, fordi det er særligt svært at være dig. Det er ikke direkte selvsabotage jeg italesætter her, men det er bare et problem der virkelig fylder meget, hos mange der har vægttabsproblemer.

Prøv at lure hvilke steder og i hvilke situationer det er mest intenst. Det er med garanti bestemte situation og ting, som af en eller anden årsag trigger din uro og kedsomhed mest.

Årsagen behøver du ikke at vide, det er nok at løsne koblingen mellem at få ro på systemet og at ”proppe i hovedet”. At gå ind i uroen og tillade den at være der, lærer dit underbevidste sind at rumme det – og slippe det.

Det er et super spændende arbejde, og selvom metoden jeg bruger sådanset er ens for alle, så kommer der rigtig meget individuel indtuning på banen. For vi er unikke alle sammen. Så min form shapes efter hvem du er og hvad der skal til, for at nå ind til dig og få skabt forandringerne. Det sker automatisk og er den ubetingede store fordel ved at jeg har min indfølingsevne, som jeg har den.

Du er meget velkommen til at kontakte mig til en lille snak om din sabotage, og for at finde ud af om vi kunne være det match, som hjælper dig ud af dine spise mønstre og selvsabotage ❤❤

 

Med kærlig hilsenGitte Gade - Stop Emotipnal Eating